biogram

Antonina Grzegorzewska urodziła się w 1977 roku we Wrocławiu.

Jest absolwentką Wydziału Malarstwa warszawskiej ASP (2002). Dyplom Hommage á Koltès zrealizowany w technikach mieszanych (obrazy ceramiczne, polichromie na drewnie, rzeźba ceramiczna) obroniła z wyróżnieniem. Jej pisemna praca dyplomowa Monolog złodzieja uciekającego z Luwru z obrazem miała charakter literacki (promotor dr Agnieszka Morawińska). Specjalizuje się w ceramice, którą czynnie uprawia. W latach 2004-2005 pracowała w Instytucie Szkła i Ceramiki w Warszawie jako projektant i wykonawca.

Jako dramatopisarka zadebiutowała monologiem On, który stanowił część ostatniego spektaklu Jerzego Grzegorzewskiego On. Drugi Powrót Odysa (Teatr Narodowy w Warszawie, premiera 29 stycznia 2005). 7 listopada 2008 roku w Teatrze Narodowym odbyła się premiera napisanej przez nią i wyreżyserowanej sztuki Ifigenia. Istotnym elementem scenografii w tym przedstawieniu były ceramiczne rzeźby jej autorstwa. Dramat został wybrany do projektu Theater Slam i zaprezentowany w Berlinie w tłumaczeniu Roshwity Matwin-Buschmann (listopad 2011).

Jest autorką dramatu Migrena, którego prapremiera, w reżyserii Anny Augustynowicz, odbyła się 13 lutego 2010 roku w Teatrze Współczesnym w Szczecinie (sztuka publikowana w antologii Najlepsze z najlepszych. Dramatopisarki dekady „Dialog” 2012). Migrena w tłumaczeniu Lindy Lewkowicz została zaprezentowana w Brukseli. Czytanie sztuki wyreżyserowała wybitna artystka belgijska Franҫoise Berlanger, która wcieliła się też w rolę Heleny (wrzesień 2011). Migrena została przetłumaczona na węgierski przez Patrícię Pászt i wchodzi w skład antologii dramatu polskiego wydanej na Węgrzech w 2017 roku (Polkák, új lengyel drámák, Kalligram, 2017).

12 października 2012 roku w Teatrze Współczesnym w Szczecinie odbyła się premiera dramatu Tauryda. Apartado 679 autorstwa Grzegorzewskiej, w jej reżyserii. Była również autorką scenografii i kostiumów do tego spektaklu.

W maju 2020 została laureatką konkursu stypendialnego Dramatopisanie, organizowanego przez Instytut Teatralny. W ramach tego projektu napisała dramat La Pasionaria. 30.09.2021 roku w Teatrze Współczesnym w Szczecinie odbyła się jego prapremiera w reżyserii Karoliny Szczypek.
Od marca 2021 roku jest stałą felietonistką miesięcznika teatr.

Napisała także dramaty:
Zapnij się, ze skrótami (Dialog, 10/ 2006)
Martwe ( Dialog 7/8 2012)
Z całym szacunkiem dla kobiety (Dialog 1/2012)
Za mało (Dialog 1/ 2017)
Fridoteka
Wzięła udział w akcji Przychodźcy.pl Tratwa Meduzy (Dialog 10/2015)

Publikuje też teksty niedramatyczne, m.in.
JG. Marzenia („Aspiracje” lato 2007)
Monolog złodzieja uciekającego z Luwru z obrazem (Aspiracje zima/wiosna 2007)
List do Heinera Müllera (Teatr 2/2008 )
Jeden bohomaz mniej, jeden więcej (wstęp do tomu Drugi Powrót Odysa, Jerzy Grzegorzewski Improwizacje. Scenariusze autorskie z lat 1994-2005, red. Ewa Bułhak, Mateusz Żurawski, wyd. Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Teatr Studio im. S.I. Witkiewicza, Teatr Narodowy, 2014)

JG Mazowiecka (Teatr 4/2018)
Pies andaluzyjski (Ruch muzyczny 9/2017)
Gwizd (Didaskalia 4/2019)

Mieszka w Andaluzji.

W listopadzie 2021 roku ukazała się antologia dramatów Grzegorzewskiej pt. Ifigenia i inne dramaty, wydana przez Księgarnię Akademicką, a także esej Teatr i morze wydany przez Fundację Biuro Sztuki.

 

"Słownik twórczości Antoniny Grzegorzewskiej":

DRAMATOPISANIE | SŁOWNIK TWÓRCZOŚCI ANTONINY GRZEGORZEWSKIEJ